TOPWakate Dojo
 
Wakate Dojo 15
若手道場15
WD15-1
Establishment of intellectual disability mouse model
知的障害モデルマウスの確立

Kono Anna(河野 晏奈)1,山浦 克典1,田中 謙二2
1Division of Social Pharmacy, Center for Social Pharmacy and Pharmaceutical Care Sciences. Faculty of Pharmacy, Keio University, Tokyo, Japan
2Department of Neuropsychiatry, Keio University School of Medicine, Tokyo, Japan

In general, a transgene is randomly inserted into a chromosome of transgenic mouse. Thus, the transgene insertion sometimes disrupts a gene. We generated 3 lines of dopamine transporter-tTA transgenic mouse. One of 3 lines (hereafter called DAT15) required longer time in an instrumental learning. We did not observe such delayed learning in other lines. We supposed that the disruption of some gene in DAT15 caused the disability in the instrumental learning. The purpose of this study is to characterize the behavior of DAT15 in detail.We used 3 DAT15 homozygotes, 3 hemizygotes, and 2 control mice. We conducted a 3-choice serial reaction time task in which the mouse had to respond to visual stimuli (lit-hole) with a nose-poke within the restricted time in order to obtain the reward. In the training session, all holes were illuminated for 60 s and mice were required to respond to any lit-hole. In the choice session, one of the three holes were randomly illuminated. The choice session consisted of 11 steps from the easier step (30 s duration) to the harder step (1 s duration). The step progressed when mice were able to repeatedly respond at over 50 % trials. Two out of 3 DAT15 homozygotes were dropped off in the training session. Other mice were able to proceed the choice session. Two out of 3 DAT15 hemizygotes and one DAT15 homozygote were not able to achieve the minimum duration step due to lowered response rates. Both DAT15 hemizygotes and homozygotes showed the longer response latency and the lower accuracy rate than those of controls at the training. Our results suggested that the disruption of gene in DAT15 impaired smooth instrumental learning processes with gene dosage effect. We will determine the transgene locus in future.
WD15-2
Prenatal exposure to valproic acid is associated with altered neurocognitive functions and neurogenesis in detate gyrus of offspring rats
妊娠中のバルプロ酸投与は出生仔ラットの行動と神経新生の変化に影響する

Kinjo Tomoya(金城 智也),伊藤 賢伸,鈴木 利人,新井 平伊
Department of Psychiatry, Juntendo University Faculty of Medicine Tokyo, Japan

バルプロ酸ナトリウム(VPA)は、抗てんかん薬として治療に頻用されているが、妊娠中の服薬において二分脊椎など催奇形性の副作用が指摘されている。近年妊娠中のVPA服薬により生まれた子供の行動や知的能力に障害を伴う可能性が高くなることが示された。しかし、妊娠中VPAの服薬を中断は、てんかん発作の再発を誘発し、中断は容易ではない。本研究では、ratにVPA投与し、行動解析、神経病理解析を行った。臨床に近い条件にするため、連日投与とした。Wistar ratにおいて、催奇形性限界とされる妊娠12.5日~出産まで、VPA(100 mg/kgまたは200 mg/kg)を腹腔内に連日投与した。生まれてきた仔(4週齢)に対して細胞新生のマーカーであるBrdU投与を行った後、行動実験と海馬歯状回における神経細胞新生の測定を行った。Y-mazeでは対照群と比較してVPA投与群に有意差を認めなかった。Open Field testではVPA(100 mg/kg)は、対照群と有意差を認めなかったが、VPA(200 mg/kg)では、対照群と比較して有意に活動性が増加していた。Elevated plus maze(EPM)において、VPA(100mg/kg)群およびVPA(200mg/kg)群ともに、open armでの滞在時間が有意に増加し、不安感の低下や多動性を認めた。海馬歯状回における神経細胞新生については、対照群と比較してVPA(100mg/kg)群では増加しており、VPA(200mg/kg)群ではさらに増加していた。行動実験と神経細胞新生の関係については、活動性が高いほどBrdU陽性細胞数は、有意に増加していた。外表奇形については、VPA200mg/kg投与群のほとんどの仔において、尻尾の先端に多少の奇形が観察された。本研究では、連日投与においてVPA濃度の増加に伴い、海馬歯状回における神経細胞新生が増加し、多動となる傾向が認められた。